Nawigacja

Wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka

RSS News

Przetłumacz stronę


Aktualnie online

· Gości online: 2

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 146
· Najnowszy użytkownik: kdtusinski

Imieniny

Imieniny obchodzą: Bartosz, Feliks, Konrad, Anzelm, Jarosław, Selma

FDM


Przetargi
zamówienia publiczne i przetargi firm



Reklama Google

Extra rabat

Extra rabat dla członków ZO GIG od firmy Geotronics

Przedstawiciel firmy Geotronics Paweł Jakubów w współpracy z Prezesem Oddziału prezentują członkom ZO GIG najnowsze rozwiązania i sprzęt firmy Trimble z rabatem 5%.


Oferta Konica Minolta

Firmy członków

Wzory załączników

Pogoda

Szczecin
Click by zobaczyć prognozę pogody dla Szczecina
Świnoujście
Click by zobaczyć prognozę pogody dla Świnoujścia
Koszalin
Clickby zobaczyć prognozę pogody dla Koszalina
Kołobrzeg
Click  zobaczyć prognozę pogody dla Kołobrzegu

Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Shoutbox

Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Brak wiadomości. Może czas dodać własną?

Rozgraniczenie nieruchomości bez ugody

Orzecznictwo

(za Gazetą Prawną)

Rozgraniczenie nieruchomości bez ugody

2007-05-25

Decyzja o umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazaniu sprawy z urzędu sądowi może być wydana dopiero wówczas, gdy nie doszło do zawarcia ugody oraz gdy nie ma podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron.

STAN FAKTYCZNY

Wójt, powołując się na art. 34 ust. 2 ustawy z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, orzekł o umorzeniu postępowania administracyjnego wszczętego z wniosku Antoniego W., dotyczącego rozgraniczenia jego nieruchomości z nieruchomościami sąsiednimi. Organ I instancji stwierdził, że rozgraniczenie przeprowadzone przez uprawnionego geodetę nie doprowadziło do zawarcia ugody.

WSA podkreślił, iż treść przepisów ustawy w sposób wyraźny i jednoznaczny określa tryb postępowania w sprawach o rozgraniczenie nieruchomości. Sprawy te są rozpatrywane najpierw w postępowaniu administracyjnym. W postępowaniu tym może dojść do zawarcia przez strony ugody o ustaleniu przebiegu granicy, mającej moc ugody sądowej. W takim wypadku postępowanie administracyjne podlega umorzeniu decyzją wójta jako bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

Jeżeli zainteresowani właściciele nieruchomości nie zawarli ugody, a przebieg granicy został ustalony na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron, wójt wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości. Wówczas strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji przekazania sprawy sądowi. Jeżeli natomiast nie dojdzie do zawarcia ugody i nie ma podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu, wójt wydaje decyzję o umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazaniu sprawy z urzędu do rozpoznania sądowi.

Decyzja o umorzeniu postępowania administracyjnego i przekazaniu sprawy z urzędu sądowi, wskazana w art. 34 ust. 2, może być wydana dopiero wówczas, gdy nie doszło do zawarcia ugody przewidzianej w art. 31 ust. 4 ustawy oraz gdy nie ma podstaw do wydania decyzji o rozgraniczeniu na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron w rozumieniu art. 31 ust. 2 i 3 ustawy.

W rozpoznawanej sprawie organ odwoławczy słusznie zauważył, iż twierdzenia biegłego geodety zawarte w protokole granicznym wskazywały na możliwość ustalenia przebiegu granicy w oparciu o zebrane dowody. Z jego opinii wynikało, że granice istniejące na gruncie pokrywają się z dokumentami stanowiącymi podstawę do ich ustalenia. Nie ulega więc wątpliwości, że umorzenie postępowania rozgraniczeniowego przez organ I instancji nastąpiło bez oceny wystąpienia w sprawie drugiej okoliczności wskazanej w art. 33 ust. 1, wyłączającej możliwość umorzenia postępowania rozgraniczeniowego. Wprawdzie nie doszło do zawarcia ugody, ale organ nie rozważył ewentualności ustalenia przebiegu granicy w oparciu o zebrane dowody.

Dostrzeżenie w postępowaniu odwoławczym przedwczesności umorzenia administracyjnego postępowania rozgraniczeniowego uczyniło koniecznym uchylenie decyzji pierwszoinstancyjnej i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Organ odwoławczy nie mógł sam zmienić administracyjnego sposobu rozstrzygnięcia sprawy o rozgraniczenie, albowiem nie pozwalał na to przyjęty ustawą tryb odwoływania się od decyzji organu I instancji zatwierdzających przebieg granicy. Zgodnie z art. 33 ust. 3, od decyzji organów I instancji ustalających przebieg granicy, nie przysługuje odwołanie do organu administracji II instancji, ale żądanie skierowania sprawy na drogę postępowania przed sądem powszechnym. Zaskarżona decyzja jest zgodna z prawem. Nie naruszyła ona zresztą interesu skarżącego, albowiem została wydana w następstwie rozpatrzenia odwołania Antoniego W., a nie innych stron postępowania, a nadto wcale nie zamknęła skarżącemu drogi do rozpatrzenia sprawy o rozgraniczenie przed sądem powszechnym, a sąd powszechny - w przypadku przejęcia sprawy o rozgraniczenie do rozpatrzenia - nie jest związany ustaleniami co do przebiegu granicy dokonanymi przez organ administracji i prowadzi odrębne, niezależne postępowanie w tej kwestii.

SYGN. AKT II SA/Bk 281/06
Michał Stuczyński


Poleć tego news'a Zalecane rozmiary reklamy 468x15.
Podziel się z innymi: Facebook Google Tweet This
Facebook - Lubię To:


Komentarze

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
Wygenerowano w sekund: 0.04
5,819,159 unikalne wizyty